En enkel helhetslösning för ditt bilägande

Det är mycket enkelt. Alla tjänster är samlade i ett pris, det gör att du vet exakt vad du betalar för och vad du får. Skicka in din beställning, tag emot och signera kontraktet och invänta leverans till din lokala Mekonomen bilverkstad.

Mekonomen billeasing i samarbete med LeasePlan innebär ett bekymmersfritt billiv. Från början till slut. Du leasar bilen i 2, 3 eller 4 år och du behöver varken betala kontantinsats, uppläggningsavgift eller depositionsavgift. I månadskostnaden ingår försäkring, service och vägassistans. När leaseperioden är slut lämnar du tillbaka bilen.

Vanliga frågor och svar

Frågor om villkor och fakturor under leasingperioden

Får jag köra min leasade bil utanför Sverige?

Ja, men du behöver ett utlandsintyg. Kontakta minbil@leaseplan.se för att få det nödvändiga dokumentet.

Vad är leasing?

Leasing är för dig som vill ha en ny bil men använda dina sparpengar till något annat och dessutom ha ett enkelt bilägande utan oro för bilens framtida försäljningsvärde.

Med Mekonomen billeasing ingår kostnader för service och underhåll, däckbyten, vägtrafikskatt, försäkring, allt enligt avtalad körsträcka:

  • Leasinghyra för bilen
  • Service & Underhåll
  • Vinter- och sommardäck
  • Försäkring
  • Vägassistans
  • Besiktningar
  • Vägtrafikskatt
  • Hyrbil för 250 kr/dag exkl MOMS, när bilen är på verkstaden
Vad är övermil och vad kostar det om jag kör längre än avtalat?

Med Mekonomen billeasing kostar övermil och undermil lika mycket. Vid leasingperiodens slut görs en milavräkning. Du får då betala för eventuella övermil om du kört längre än det som ingår i din månadsavgift. Om du kört kortare än avtalat får du i stället tillbaka pengar enligt samma kostnad per mil.

Varje bil har ett pris för över- respektive undermil som också beror på vilken tidperiod och körsträcka du valt. Ring oss eller skicka in din beställning om du är osäker, för att få fullständiga uppgifter för det kontrakt just du valt. Om du redan har ett avtal så hittar du informationen i det informationsblad (“Management avtal”) du fått av Leaseplan i samband med start av din bil, samt på offerten.

Exempel: Avtalet är skrivet på 4 500 mil under 3 år, du  har kört 5 000 mil och kostnad per mil är 10 kr. Då blir din kostnad 5 000 kronor. Hade det faktiska miltalet varit 4 000 mil hade du i stället fått tillbaka 5000 kronor.

Vad gör jag om jag fått en skada?

Anmäl din skada direkt till skador@leaseplan.se, så skapar de ett försäkringsärende och guidar dig genom processen. Du undviker på så sätt onödiga kostnader när du lämnar tillbaka bilen.

Vad ingår inte när jag leasar min bil via Mekonomen?

Kostnader som uppkommer av att du kör bilen ingår inte i månadsavgiften, till exempel bränsle, parkering, tvätt, eller eventuella skador orsakade av egen verkan så som punktering eller hjulinställning pga kantstötning.

Var skall jag göra service på bilen?

Du kan göra service på all Mekonomen Fleet-verkstäder, över 200 stycken från Ystad i söder till Kiruna i norr. Du kan alltid ringa 0771-72 00 00 för att få hjälp med att hitta och boka tid på en Mekonomen Fleet-verkstad.

Varför är beloppet på min första faktura högre än avtalat?

Leasingavtalet startas den 1:a i månaden efter att du hämtat ut bilen och fakturorna betalas i förskott. Din första faktura avser därför din första månad på kontraktet, de dagar i den föregående månaden som bilen nyttjades, samt kostnaden för nästkommande månad. Detta innebär självklart också att den sista månaden inte faktureras.

Exempel: Bilen hämtas den 17 augusti, då startas avtalet 1 september. Det betyder att första fakturan avser kostnader för de dagar i Augusti bilen nyttjades samt hela september och oktober.