Vanliga frågor och svar

Här hittar du några av de vanligaste frågorna kring Mekonomen billeasing, samt våra svar. Välj kategori för att filtrera frågorna.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du några av de vanligaste frågorna kring Mekonomen billeasing, samt våra svar. Välj kategori för att filtrera frågorna.

Är 3 år den enda möjliga kontraktstiden?

Ja, 3 år och max 6000 mil är vad vi erbjuder.

Är det möjligt att överlåta mitt leasingkontrakt?

 Det är återförsäljaren som levererade din bil som äger den när din leasingtid har löpt ut. Därför måste frågan ställas till återförsäljaren som sen tar beslut tillsammans med finansbolaget som gör en vanlig kreditprövning.

Får jag köra med min privatleasade bil utanför Sverige?

Ja, men du behöver hyresgivarens skriftliga godkännande.

Kontakta vår kundtjänst på bilkundtjanst@dnb.se i god tid innan resan.

Får jag någon bekräftelse när mitt autogiro är aktiverat?

Detta framgår på din måntaliga faktura. När autogirot är aktiverat ersätts OCR-numret på fakturan med information om att aktuellt belopp kommer dras från ditt angivna konto.

Försäkring ingår, men vad innebär försäkringen och vad inkluderas i den?

Frågor rörande försäkringen besvaras av Länsförsäkringar telefon 031-63 16 60 alt www.lansforsakringar.se referera till Mekonomen billeasing.

Läs Länsförsäkringars villkor och försäkringsbrev

Går det att betala via autogiro?

Ja. Skicka in ditt autogiromedgivande till DNB Finans. Blanketten till detta hittar du här. Du kan även kontakta kundtjänst på bilkundtjanst@dnb.se eller 08-473 47 10.

Går det att bryta kontraktet i förtid?

I normala fall går det inte. Men du kan ta kontakt med återförsäljaren där bilen hämtades ut för att se vad deras policy säger.

Går det att köpa loss bilen när kontraktstiden är slut?

Det är upp till den återförsäljare som levererade din bil. Kontakta din återförsäljare för mer information.

Hur ska jag sköta bilen under leasingtiden?

För att slippa onödiga extrakostnader vid återlämnande ska du regelbundet underhålla och vårda bilen både in- och utvändigt. Undvik även att överstiga avtalad milsträcka så slipper du övermilsdebitering.

Tänk även på att serva bilen enligt serviceplanen. Service ska alltid ske hos en Mekonomen verkstad.

I vilket skick ska bilen vara när jag lämnar tillbaka den?

Det är viktigt att komma ihåg att du ansvarar för din leasingbils skick. Undvik onödiga extrakostnader som kan komma när du ska lämna tillbaka din bil genom att underhålla och vårda den både in- och utvändigt.

Var noga med att serva bilen enligt serviceplanen. Service ska alltid ske hos en Mekonomen verkstad.

När du lämnar tillbaka bilen ska all den utrustning som var med när du hämtade ut den finnas med. Till exempel samtliga nycklar, domkraft, eventuella nycklar till låsbara hjulmuttrar, reservhjul, verktyg, varningstriangel och så vidare. Sommar- och vinterhjul ska du lägga i bilen med hjulmuttrar och hjulsidor.

Samtliga fordonshandlingar ska även finnas med (Registreringsbevis, instruktions- och servicebok samt besiktningsprotokoll.)

Bilen ska även vara tvättad både in- och utvändigt samt fri från eventuella dekaler och klistermärken som du själv satt dit.

När du lämnar tillbaka bilen besiktigas den och du får en skriftlig rapport. I den ser du eventuella skador på bilen som inte anses vara normalt slitage. I rapporten ser du även kostnaderna för dessa skador. Dessa kostnader samt dem för eventuella övermil ska betala vid återlämningstillfället.

Jag betalar via autogiro. Varför får jag då en faktura?

Vi skickar ut fakturan för att du ska få information om aktuell hyra för månaden. Vi skickar då även med information som kan vara viktig för dig som kund.

Jag har betalat men ändå fått en påminnelse. Varför?

Betalningen hann då troligtvis inte registreras hos DNB Finans innan de skickade ut en påminnelse.

Kan jag betala med e-faktura?

Nej, för tillfället kan du endast betala via autogiro eller vanlig faktura.

Kan jag privatleasa bil med utländskt körkort?

Ja, om du har ett utländskt körkort som är godkänt i Sverige under hela din leasingperiod. När du leasar bilen lämnar du en kopia på ditt körkorts fram- och baksida.

Ska jag anmäla om jag flyttar?

Ja, detta kan du göra via ett flyttkort eller så gör du det direkt till vår kundtjänst på bilkundtjanst@dnb.se.

Vad gör jag om jag tappar bort min faktura?

Kontakta vår kundtjänst snarast på bilkundtjanst@dnb.se

Vad händer om avtalstagaren avlider?

Vid dödsfall hävs avtalet och bilen lämnas tillbaka till den återförsäljare som levererade den. Kontakta gärna oss på bilkundtjanst@dnb.se eller 08-473 47 10 så hjälper vi dig.

Vad händer om jag missar att sköta anvisad service?

Om service inte utför enligt serviceplan hos en Mekonomen verkstad upphör garantin att gälla. Det innebär extrakostnader och värdeminskning för återförsäljaren som i sin tur kommer kräva dig på ersättning för detta.

Vad ingår inte när jag privatleasar bil via Mekonomen?

Du får själv stå för bränsle, eventuell vägskatt, eventuell trängselavgift, eventuella slitagedelar och däckbyte. Avgiften kan även öka eller minska beroende på räntejusteringar.

Vad ingår när jag privatleasar bil via Mekonomen?

Under leasingperioden ingår, vid sidan av hyra för bilen, försäkring genom Länsförsäkringar, service och avtalad körsträcka.

Vid köp av Vinterhjul All inclusive ingår dessutom kompletta vinterhjul, däckförvaring samt hjulskifte inför varje säsong.

Vad kan jag välja för tillval till min bil?

Beroende på vilket märke och modell du väljer kan du välja tillval som automatlåda, motoruppgradering, metalliclack och vinterhjul. Eventuella tillval kan du läsa om när du väljer bil.

Om du vill ha tillval som dragkrok samt motor- och kupévärmare kan du beställa det av aktuell återförsäljare i samband med beställning av bilen.

Vad sker om jag överstiger avtalad körsträcka?

För varje mil som överstiger avtalad körsträcka får du betala 12 kronor.

Var kan jag hitta Allmänna Villkor?

Klicka på någon av länkarna för att se villkoren samt svar på ytterligare frågor.
  Ladda hem PDF   |     Visa villkoren online

Var ska servicen utföras?

Det är viktigt att service sker enligt serviceplan och hos en Mekonomen verkstad. Du får mer information kring detta när du hämtar ut din bil.

Varför är min första faktura högre än den avtalade månadskostnaden?

Vid privatleasing aktiveras avtalet den 1:a i nästa månad. Hyran betala alltså i förskott. Det innebär att du även måste betala en interimshyra för de dagar du använder bilen fram till avtalets startdatum.

Exempel: Du hämtar ut din bil den 17 augusti. På din första faktura får du betala avgift från 1 till 30 september plus interimshyran från 17 augusti till 1 september.

Vem får privatleasa bil via Mekonomen?

 För att privatleasa bil behöver du ha en tillsvidareanställning eller ett vikariat som sträcker sig över hela leasingperioden. Du behöver vara svensk medborgare, ha ett giltigt körkort och du får inte ha några betalningsanmärkningar. Leasingavtalet är personligt, du kan inte leasa en bil åt dina barn. Vid avtalssignering kontrolleras alltid ditt körkortsnummer.

Vilka aktörer sker Mekonomen billeasing i samarbete med?

Mekonomen billeasing sker i samarbete med återförsäljaren Hedin bil som levererar bilarna, DnB Finans som är leasinggivare samt Länsförsäkringar som är försäkringsgivare under leasingperioden.